Siem Reap

Op de fiets verkennen we de omgeving van Siem Reap. We krijgen een rondleiding bij Senteurs d'Angkor Workshop en bezoeken het Cambodian Cultural Village.

Vandaag weer een heerlijk relaxt dagje voor de boeg. We zitten dan ook pas om half negen aan het ontbijt. Weer een lekkere portie fruit en wat pannenkoeken. Op onze kamer pakken we de rugzak in en we lopen naar de receptie. We hebben gisteren gevraagd of we vandaag twee fietsen konden gebruiken. Onder het afdak kunnen we er twee uitzoeken. We controleren de remmen en als we allebei een werkend exemplaar hebben gevonden, fietsen we de poort uit. We rijden de straat uit richting rivier en nemen daarna de weg in de richting van het vliegveld. Het valt niet mee op zo'n gammele fiets en met vijfendertig graden. Het is goed dat de zon af en toe verdwijnt achter een wolkje. Na twintig minuten fietsen hebben we er vijf kilometer opzitten. We zijn aangekomen bij Senteurs d'Angkor Workshop. We parkeren onze fiets bij de bewaker en lopen het terrein op. Uit de winkel komt een vrouw op ons afgelopen. Ze vertelt dat ze ons een rondleiding van ongeveer twintig minuten kan geven. In het eerste gebouw zijn vrouwen bezig met het maken van doosjes van bladeren van de bananenboom. De bladeren worden niet alleen in hun originele kleur gebruikt, maar ook geverfd in allerlei kleuren. De vrouwen maken per dag ongeveer vijfentwintig doosjes. We lopen door naar het volgende gebouw waar kaarsen gemaakt worden. In allerlei kleuren, vormen en met verschillende geuren. Alles wat hier gemaakt wordt, gebeurt op natuurlijke basis. Er staan tussen de gebouwen ook allerlei planten, waarvan ze ons de geur laat ruiken. De volgende groep met vrouwen maakt doosjes van de stam van de bananenboom. De onderdelen worden met pitriet aan elkaar gezet. Dat is erg veel werk, vandaar dat deze vrouwen slechts een paar doosjes per dag maken. In het volgende gebouw wordt lippenbalsem gemaakt. Ook weer in allerlei verschillende geuren. Aan de overkant van het terrein worden de kruiden bereid. Niet alleen kruiden voor in de koffie, maar ook om curry te maken. Er is nog een ruimte waarin allerlei verschillende zeepjes gemaakt worden. We zien hoe de zeep uit de vorm van bamboe gestort wordt. Daarna worden er mooie vormen van gesneden. Dan gaan we de trap op naar boven. In twee verschillende ruimtes wordt gewerkt aan het verpakken van de gemaakte materialen en vindt er kwaliteitscontrole plaats. Handmatig wordt op het etiket de houdbaarheidsdatum gezet en daarna wordt het product van het etiket voorzien en indien nodig nog verder ingepakt. Als we weer beneden komen krijgen we iets te drinken aangeboden. We kunnen kiezen uit koude en warme thee of koffie, allemaal gemaakt met de kruiden die we zojuist gezien hebben. We drinken het op ons gemak op en lopen daarna de winkel binnen. Alles ligt er mooi uitgestald, hier mogen we helaas geen foto's maken. We kiezen wat producten uit, betalen en lopen terug naar onze fiets. We fietsen een kilometer verder naar het CCV; Cambodian Cultural Village. We stallen onze fietsen en kopen een toegangsticket. We lopen eerst het wassenbeeldenmuseum binnen. Dat hebben ze best leuk in elkaar gezet met schitterende achtergrondafbeeldingen. Dan beginnen we aan de rondwandeling langs de verschillende villages die er gebouwd zijn. Alle verschillende bouwstijlen worden getoond. In het eerste village wordt als we nog even wachten een voorstelling gegeven; er wordt een trouwceremonie nagespeeld. We gaan zitten en een paar minuten begint de show. Michiel wordt uitgekozen om samen met een andere toeriste een kleine bijrol te vervullen. Goed twintig minuten later is de show afgelopen en lopen we verder. Het park valt tegen voor de prijs die we betaald hebben. We zien dat in elk village de mogelijkheid is voor een show, maar die vinden allemaal aan het eind van de dag plaats. Onderweg hebben ze nog een soort kermisattractie gebouwd; in een rots is een soort spookhuis gemaakt met veel lawaai en bloederige poppen en afbeeldingen. Aan het eind zijn nog een aantal bekende gebouwen van Cambodja op schaal nagebouwd. Aan het eind van de route ligt een restaurant waar we om half een naar binnen gaan om wat te lunchen. We bestellen vers fruit en krijgen een heerlijke fruitschotel voorgezet. Na deze lunch kunnen we er wel weer even tegen aan. We fietsen op ons gemak door naar het vliegveld, dat is nog maar vier kilometer. We zetten onze fietsen aan de rand van de weg neer en lopen het parkeerterrein op. We zijn op zoek naar de enige munzee in Cambodja. Die hebben we vlot gevonden en we maken er een scan van. We lopen terug naar onze fietsen en rijden verder in de richting van Angkor Wat. Dat is nog een kilometer of zes. Het is niet druk op de weg; je kan hier prima fietsen. Om twee uur komen we bij de tempels aan en kopen we gekoelde drankjes bij een kraampje. We zoeken een plekje aan de gracht met uitzicht op Angkor Wat. Na een kwartiertje fietsen we verder; terug naar ons hotel. We nemen een rustige route terug. Het is nog wel een stukje fietsen. We zijn uiteindelijk om drie uur terug bij ons hotel. We hebben er dan 28 kilometer op zitten. Best veel op zo'n gammele fiets. Bij de receptie hangt een briefje dat bij graafwerkzaamheden de draad van het internet geraakt is en dat ze nog niet weten wanneer dit hersteld is. Jammer, de wifi had het gisteravond al begeven, maar nu is er in ieder geval duidelijkheid waarom het niet meer lukte om connectie te krijgen. We kleden ons om en lopen richting zwembad, waar we de rest van de middag vertoeven. Het is te warm om in de zon te liggen, maar gelukkig zijn er ook plekjes in de schaduw.